Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowy system biletowy w Warszawie. Miasto rozmawia z oferentami. Znikną kasowniki i bramki w metrze?

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Warszawa jest coraz bliżej wprowadzenia nowego systemu biletowego w warszawskiej komunikacji miejskiej. Wiemy już, że jest czterech chętnych by dokonać zmian w stolicy. Obecnie przedstawiciele ratusza spotykają się z każdą z firm. Do końca maja powinny zakończyć się rozmowy, by przejść do konkretnych ofert przetargowych. Kiedy nastąpią zmiany w transporcie publicznym? To może być prawdziwa rewolucja.

Nowy system biletowy w Warszawie

Przypomnijmy, że w październiku zeszłego roku ogłoszono postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego. W myśl zmian, które planuje ZTM, z autobusów, tramwajów oraz stacji metra znikną tradycyjne biletomaty. Do historii przejdą także kasowniki, a bardzo możliwe, że także bramki w metrze. Początkowo wpłynęło pięć ofert, ale jedna z nich została przez miasto odrzucona. A decyzja o odrzuceniu oferty została podtrzymana przez izbę odwoławczą. Obecnie ratusz rozmawia z czterema firmami:

  • Mennica Polska,
  • konsorcjum Mera-Serwis i SGL,
  • Cubic Transporation Systems,
  • konsorcjum Orange Polska, estońskie Ridango oraz polskie Integrated Solutions.

8 kwietnia rozpoczęły się spotkania dialogowe z oferentami. Spotkania zostały podzielone na pięć bloków tematycznych: wymagania funkcjonalne i techniczne, drugim jest przygotowanie do wdrożenia i wyposażeniem taboru. Trzeci blok dotyczy zachowania ciągłości działania, czwarty to zapisy umowne, a ostatni dotyczy promocji projektu i informowania mieszkańców o zmianach. Spotkania mają się zakończyć z końcem maja, a wtedy miasto czeka już na konkretne oferty, które będzie poddawać analizie by wybrać dostawcę nowego systemu.

Wielka zmiana także dla mieszkańców

Ta zmiana to olbrzymie wyzwanie dla miasta. Do historii przejdą kartonikowe bilety z paskiem magnetycznym, pojawi się zupełnie nowy system biletowy, który ma za zadanie upraszczać płatności za bilety i ujmować wszystkie nowoczesny formy płatności - Blik, NFC etc. Powstanie centralne konto pasażera, do którego będzie można przypisać dowolne urządzenie zbliżeniowe. System pozwoli także zaplanować podróż - wskaże najkorzystniejszą trasę, którą zmieni w razie konieczności. - Obecny system ma już ponad 20 lat i jest niestety przestarzały. W momencie wprowadzania był nowoczesny, ale wiemy jak szybko rozwija się technologia - mówił wiceprezydent Michał Olszewski.

zdjęcie ilustracyjne
Aleksy Witwicki

Z tego też względu wykonawca ma świadczyć usługę przez okres 10 lat. Co potem? - Może się okazać, że za 10 lat to będzie już przestarzały system, tak szybko następują zmiany na świecie. Dlatego nie chcemy iść w model kupowania systemu dla siebie, a w model operatorski. To firma jest też zainteresowana wdrażaniem nowych rozwiązań, w trakcie trwania umowy - dodaje Olszewski. Jak wyjaśniał, jednym z obserwowanych przez stolicę Polski miast jest Londyn. Operator ma wziąć na siebie koszt wdrożenia systemu.

Bezpieczeństwo gwarantować będzie współpraca z doświadczonymi i sprawdzonymi partnerami specjalizującymi się w płatnościach bezgotówkowych: Visa I MasterCard - zapewnia ZTM. Nowy system ma być uruchamiany mniej więcej półtora roku po wyborze wykonawcy. Następnie, przez dwa lata trwać będą wdrożenia, co oznacza, że równolegle będzie też można kasować bilety w sposób tradycyjny. Szacuje się, że w pełni nowy system wyprze poprzedni i zacznie funkcjonować w 2028 roku.

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto